Piggfrie vinterdekk er ikke det samme som sommerdekk

Piggdekkene skal nå av, og det anbefales å bytte til sommerdekk. På tross av anbefalinger viser undersøkelser at én av fem planlegger å kjøre med piggfrie vinterdekk gjennom sommeren. Dette kan få store konsekvenser.

Bil kjører i vann

Piggfrie vinterdekk har langt dårligere veigrep enn sommerdekk, ikke minst på våt veibane. Selv på tørr veibane vil bremselengden være betraktelig lenger med piggfrie vinterdekk enn med sommerdekk, noe som kan bli farlig når du må bråbremse eller reagere hurtig. Derfor anbefaler vi alle å få av vinterdekkene.

Jeanett Tennefoss, bilskadedirektør i Tryg Forsikring

Risiko for vannplaning

Gummien på piggfrie vinterdekk er mykere enn på sommerdekk. Man risikerer lengre bremselengde, ustabilitet og dårligere drenering av regnvann ved bruk av piggfrie vinterdekk på sommeren. På våte veier risikerer du å få vannplaning ved lavere hastighet enn med sommerdekk.

– Flere tror de sparer penger ved å bruke piggfrie vinterdekk som helårsdekk. Da overser man farene som kan oppstå med piggfrie vinterdekk på sommerføre. Ekstra bremselengde kan bli utslagsgivende og forårsake unødvendige sammenstøt og skader ved kraftig oppbremsing, sier hun.

1. mai skal piggdekk av i Nord-Norge

Regelverket sier at piggdekk skal av i Sør-Norge første mandag etter påske, mens i Nord-Norge kan de vente  til 1. mai med å skifte ut piggdekkene.

– Det er bilførerens ansvar at man har riktige dekk etter forholdene, og dette må man ta hensyn til der det fortsatt kan være fare for frost og kuldegrader om natten. I noen områder av landet kan man jo oppleve vinterforhold selv i mai måned, ikke minst i nord sier Tennefoss.

Etter dekkskift kan hjulboltene løsne

Det skjer flere ulykker i trafikken hvert år i forbindelse med dekkskift. Derfor er det veldig viktig at man  ettertrekker hjulboltene etter et dekkskifte.

– Mange tenker at det går greit, de sitter jo fast, eller de glemmer å gjøre det. Det er anbefalt å etterstramme hjulboltene etter å ha kjørt rundt 50 kilometer. Det skyldes at boltene av og til gradvis løsner under kjøring. Det kan få alvorlige konsekvenser dersom et hjul skulle løsne i høy fart. Det har også vært tilfeller der hjulene har blitt montert feil, sier hun til.

Farlig med slitte sommerdekk

Det er viktig å sjekke mønsterdybden på sommerdekkene. I følge vegtrafikkloven skal mønsterdybden på sommerdekk være minst 1,6 millimeter, men vi anbefaler en mønsterdybde på minst det dobbelte.

– Det er viktig å være godt skodd hele året, også på sommeren. Du sikrer deg et godt veigrep med en mønsterdybde på 3 millimeter, noe du vil takke deg selv for dersom du blir utsatt for en situasjon som krever bråbremsing, påpeker Tennefoss.

Telehiv kan føre til store skader

Hun oppfordrer bileiere til å sjekke at de har riktig lufttrykk i dekkene.

– Feil lufttrykk er en stor sikkerhetsrisiko. Det skaper ubalanse i kjøretøyet, kan gi dårligere styreevne og gi økt bremselengde. På glatt asfalt er dette særlig farlig. Feil lufttrykk kan føre til farlige situasjoner på veiene, sier hun.

Vi anbefaler at du tar deg tid til en grundig sjekk av bilen etter vinteren før du kjører i områder som har mye telehiv. Telehiv kan føre til store materielle skader, og særlig dekk, felger, fjærer for- og bakstilling, støtdempere og eksosanlegg er utsatt.